Online-banner_3000x500-NO

 

RSI-dag setter fokus på musearm, også kalt Repetitive Strain Injuries (RSI)

Musesmerter påvirker arbeidsinnsatsen til millioner av mennesker rundt om i verden. Den internasjonale RSI-dagen, som arrangeres 29. februar, setter fokus på hvordan du kan forhindre de utbredte overbruksskadene som oppstår i forbindelse med dårlige arbeidsstillinger og gjentatte bevegelser.

Hva er RSI?

RSI er en forkortelse for Repetitive Strain Injury - oversatt til norsk betyr det belastningsskader eller gjentatte og ensidige bevegelser - og er et generelt begrep som brukes for å beskrive smerten som føles i muskler, leddbånd, nerver og sener forårsaket av gjentatte bevegelser og overanstrengelse. Tilstanden rammer for det meste underarmer, albuer, håndledd, hender, nakke og skuldre, og er en kjent arbeidsrelatert lidelse. På norsk brukes også begrepet musearm når vi snakker om Repetitive Strain Injury.

Få e-post med gode videotips om hvordan du kan forhindre musearm fra den autoriserte fysioterapeuten Stuart Nottingham.

Få e-post her

 

Hvorfor får du belastningsskader?

RSI kommer av overbelastning av muskler og sener i overkroppen. Flere ting kan øke risikoen for RSI heriblant: gjentatte bevegelser, dårlige eller ubekvemme arbeidsstillinger, kalde temperaturer, vibrasjonsutstyr og stress. Oppgaver som involverer gjentatte bevegelser kan føre til RSI. F.eks. arbeid ved samlebånd, i kassa på butikken eller på en datamaskin.

Hvis du jobber med en tradisjonell mus, holder du underarmen og håndleddet i en unaturlig stilling som forårsaker overstrekk og vridd i håndleddet. Samtidig gjentar du de samme bevegelsene om og om igjen og derved overbelaster du muskler og leddbånd i hånden.

 

Hvordan forebygger eller reduserer du belastningsskader?

For å få bukt med tilbakevendende eller kroniske smerter må arbeidsplassen vår være organisert slik at den passer til den enkelte ansatte. Det er viktig at de ansatte har mulighet for variasjon og bevegelse i det ellers stillesittende arbeidet med en mus. Å endre holdning eller bevege seg i 5 minutter for hver time er en av de beste måtene å forebygge belastningsskader.

Når du jobber med albuene nær ribbeina, jobber du i en komfortabel og avslappet stilling. For dette er den sentrerte musen, RollerMouse, et godt valg. Du unngår overstrekk og vridd da hendene hviler på musen i en naturlig stilling og du beveger markøren uten å anstrenge hendene. Uansett hvilken type mus du velger, må musen din være designet for å gi god støtte for hånden eller hendene så du unngår det krampaktige grepet på musen.

Prøv her en ergonomisk datamus som reduserer og/eller forebygger smerter

 

Eksperten uttaler seg

Vi har spurt en av ekspertene innen ergonomi, autorisert fysioterapeut Stuart Nottingham fra England, om hvordan du effektivt kan forhindre eller redusere belastningsskader. Han sier: “Når folk bruker en standardmus, ser du ofte at de jobber med musen langt borte fra kroppen. Dette øker risikoen for smerte og i dag er det godt dokumentert at du kan redusere denne risikoen ved å jobbe med spissen på albuen nær ribbeina.”

Få e-post med flere gode videotips fra Stuart Nottingham direkte til innboksen din.

Få e-post her

 

Når du jobber med en RollerMouse sitter du automatisk med armene nær kroppen din i en behagelig og avslappet stilling. Dermed lindrer du problemene med dårlige arbeidsstillinger.

Les mer om hvordan du kan unngå eller redusere smerter her